Cevapla 4 mesaj 1. sayfa (Toplam 1 sayfa)
ESP -- Electronic Stability Program
  • Kullanıcı avatarı
    Admin
    Admin
    Admin
    Mesajlar: 2103
    Kayıt: 31 Mar 2011 18:02
    İsim Soyisim: Aynadim
    Yasınız: 30
    Arac: 98 Wira Saloon
    Meslek: Muallim
    kan grubu: B Rh +
    Memleket: .
    İletişim:

    ESP -- Electronic Stability Program

    gönderen Admin » 04 Nis 2011 17:26

    Çoğumuz, ESP’nin adını İlk defa Mercedes A sınıfı otomobillerin takla atma hatasından sonra duyduk. Otomobil dergilerinin yaptığı slalom testlerinde, aracın ani manevralarda takla atmasının ardından, Mercedes, bütün A sınıfı otomobillere bu sistemi takarak soruna çözüm getirdi.

    Resim Resim

    ESP’nin çalışma prensibi aslında çok basit. 4 teker de birbirinden bağımsız gaz verebilme ve fren yapabilme yeteneğine sahip.Tabii ki biz bunu 4 tane gaz ve 4 tane fren pedalıyla yapmıyoruz. Ani manevralarda aracın fiziksel dengesinin bozulması sonucunda tekerlerden biri ya da birkaçı kayma eğiliminde bulunup araba savrulmaya başladığı anda, ESP sistemi devreye giriyor ve arabanın kaydığı yöne, doğrultuya bağlı olarak ilgili tekerleğe gaz veya fren uyguluyor. Peki bu sistem aracın kaydığını nasıl algılıyor? Birazdan aşağıdaki şekilde de göreceğiniz gibi, ESP sistemine bağlı çeşitli sistemler, algılayıcılar var. Bunlardan benim size olayı açıklamakta kullanacaklarım, “Tekerlek Hızı Algılayıcısı”, “Yanal Hız Algılayıcısı”, “Direksiyon Açısı Algılayıcısı” ve “Fren Basıncı Algılayıcısı”. Şimdi arabamızın arkasının kaymaya başladığını farzedelim, bakalım ESP bunu nasıl anlayacak.
    Öncelikle arabanın arkası savrulunca Yanal Hız Algılayıcısı arabanın yanal yönde bir dengesizlik gösterdiğini, yani savrulduğunu çok basit bir şekilde algılayacaktır. Ayrıca Tekerlek Hızı Algılayıcıları arka tekerleklerin kaymaya başladıkları zaman dönüş hızlarının ön tekerleklere göre daha az olduğunu görecek, benzer bir şekilde Fren Basıncı Algılayıcısı da arka tekerleklere, öne nazaran daha az fren basıncı uygulandığını farkederek, aynı şekilde arka tutuşun kaybolduğunu anlayabilecektir. Son olarak Direksiyon Açısı Algılayıcısı’nın da nasıl çalıştığını anlatmamız gerekirse, arabanın kafadan kaydığını düşünmek yeterli olacaktır. Hızlı bir virajda, siz direksiyonu çeviriyorsunuz, ama aşırı hızlı gittiğiniz için, arabanın ön tarafı dönmüyor. (Bu olay önden çekişli arabalarda, viraj içinde gaza basıldığında, rahatlıkla anlaşılabilir).

    İşte bu durumda, siz direksiyonu çevirdiğinize rağmen Yanal Hız Algılayıcısı bir dönme hareketi hissedemeyeceği için, arabanın kafadan kaydığını, yani ön tekerleklerin tutuşunu kaybettiğini ESP sistemi algılar. Bütün bu bilgilerden sonra ESP sisteminin şekildeki örnekte nasıl işlediğini açıklayabiliriz.
    1)ABS Kontrol Ünitesi
    2)Tekerlek Hızı Algılayıcısı
    3)Direksiyon Açısı Algılayıcısı
    4)Yanal Hız Algılayıcısı
    5)Motor Kontrol Ünitesi
    6)Otomatik Gaz Subapı/Enjeksiyon Pompası
    7)Fren Basıncı Algılayıcısı Traktör frenlerini
    bilenler varsa bu konuyu rahatlıkla anlayabilirler.

    Traktörlerde arka tekerlere kumanda eden iki tane fren pedalı vardır. Tarla sürerken bir uçtan öbür uca vardığınızda bu pedallardan sadece bir tanesine basarak traktörü olduğu yerde geri döndürebilirsiniz.

    Mesela sadece sağ fren pedalına basarsanız, traktörün sağ arka tekeri fren yapar ve traktör kendi çevresinde sağa doğru dönmeye başlar. İşte ESP de bu traktör frenlerinden esinlenerek yapılmış diyebiliriz. Yani sadece gelişmiş ve elektronik bir traktör freni o kadar. Tek bir artı yönü var, hayatınızı kurtarabiliyor, ya da arabanızda oluşabilecek bilmem kaç milyarlık hasarları…

    Sonuçta öyle ya da böyle, ESP son derece faydalı, arabanın kaymasını neredeyse imkansız hale getiren bir sistem.

    alıntıdır..








  • osmankarahan
    Meraklı
    Mesajlar: 108
    Kayıt: 25 May 2012 14:53
    İsim Soyisim: osman karahan
    Arac: -
    Meslek: -
    Memleket: niğde

    Re: ESP -- Electronic Stability Program

    gönderen osmankarahan » 11 Tem 2012 16:54

    gen 2 lerde var mı bu sistem?
  • menekşemavi
    Meraklı
    Mesajlar: 101
    Kayıt: 05 Ağu 2012 05:23
    İsim Soyisim: Ersin Bozkurt
    Yasınız: 34
    Arac: proton persona 415 glsi
    Meslek: perakende
    kan grubu: ab -
    Memleket: sakarya
    Konum: Sakarya

    Re: ESP -- Electronic Stability Program

    gönderen menekşemavi » 08 Ağu 2012 03:33

    aracınızın kontağını çevirdiğinizde ekranda esp ikaz lambası yanıyorsa var , yanmıyorsa esp yok ...
    Korkma ! Sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak
    Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.
    O benim milletimin, yıldızıdır parlayacak;
    O benimdir , o benim milletimindir ancak.
  • Kullanıcı avatarı
    4G92P
    Moderatör
    Moderatör
    Mesajlar: 3515
    Kayıt: 31 Mar 2011 23:26
    İsim Soyisim: Gökberk
    Yasınız: 24
    Arac: 416 Aeroback
    Meslek: Öğrenci
    kan grubu: AB Rh(+)
    Memleket: Adapazarı
    Konum: Sakarya

    Re: ESP -- Electronic Stability Program

    gönderen 4G92P » 08 Ağu 2012 05:25

    Gen.2'de ESP yok.
    ABS'ye yardımcı EBD var. Fren gücünü dağıtıcı bir özellik.
    http://www.uzmantv.com/ebd-nedir

    Bu da İngiltere katoloğu

    http://www.proton.co.uk/pdf/ecologic_spec.pdf
    "1 saat yürüsem 5 km. bu sırada 2 sigara içsem 75 kuruş. 75 bölü 5 desek kilometrede 15 kuruş yakıyorum '' :D
Cevapla 4 mesaj 1. sayfa (Toplam 1 sayfa)

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir